Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 18:59

Svara på tråd  [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
 Avsomnade Hobbyaffärer 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Avsomnade Hobbyaffärer
Ännu mer centralt än innan!

2010 08 11, 21:11
Kommunikationsminister

Det är ingen butik utan ett "utlämningsställe", en teknikalitet som gör att det inte bara är att gå in utan man måste ringa på en klocka så dörren öppnas, hyran blir då lägre. Rebell Hobby gör likadant i Tokholm.

2010 08 11, 22:12
Passagerare

Förr i tiden fanns det affärer med MJ-materiel lite varstans även i förorterna, i Hagsätra i södra Stockholm fanns t.o.m 2 affärer på sent -50, och 60-talet; dels cykelaffären som bl.a sålde en del Fleischmann, dels en hem & husgerådsaffär som hette Martins, de hade ganska stort sortiment Fleischmann & Märklin.
Minns man ibland cyklade från Hagis in till stan, Wentzels på Drottningggatan, BV-City, TfA:s Hobbytjänst & Thor Hobby på skånegatan innan det var dax att cykla tillbaka; biltrafiken var lite mindre då...

2010 10 24, 13:10
VD
Användarvisningsbild

Har inte kikat på den här tråden i egentlig mening då jag hållit på med lite annat under ett bra tag, såg dock att den vaknat upp lite igen så då kan man kanske hoppa med lite.

Bjarne Petersen skrev:
Ditt minne har inte spelat dig ett pratt, Lasse! Visst fick man gå genom en port för att komma in på den pittoreska bakgården där Stengades Hobby låg. Mor och far visste precis var de skulle leta efter sin försvunne son när han försvann bland klirrande ölkassar i folkvimlet på gågatan.

Hur länge sedan är det den butiken försvann? Har ett minne av att jag tillsammans med en kompis stod i ett valv med några vitriner. Gick i 9:an, så året bör alltså ha varit 1985, och vi var på klassresa i Helsingborg och sedan även på Tivoli i Köpenhamn. Minns att vi missade ett tåg och då fick vi gå och strosa runt lite i närområdet varvid och jag och min kompis hittade en intressant portal. Tyvärr var det helgstängt så något besök blev aldrig av.

AA-Rail skrev:
Och så en av dom ovanligare MJ-affärerna: OBS i Rotebro som faktiskt sålde Lima-vagnar.

Och för att återgå till min ursprungliga fråga som inledde den här nostalgitrippen - men som aldrig fick något svar. Någon som vet vad som hände LekTjänst i Solna Centrum..?

Jo, många av de KF-anslutna butikerna sålde ju bl.a. Lima. Under sent 70-tal och tidigt 80-tal hände det annars relativt ofta att man tillsammans med päronen besökte just OBS i Rotan. Hade vi tur så lyckades jag och lillbrorsan tjata oss till varsin Limavagn. Fick man sedan lite grillkorv med pommes frites och en cola i restaurangen så var lyckan gjord, vid den tiden krävdes ju inte så mycket för att man skulle bli nöjd. :mrgreen:

Thor Hobby har jag ingen aning om, men vad gäller Lektjänst i Solna så var det den ena av två butiker om jag minns rätt. Jag har även för mig att vi haft ämnet uppe tidigare, kan det ha varit på gamla Modellrallaren? Hur som helst så lär det ha varit ett par tvillingbröder som först öppnade en butik någonstans på S:t Eriksgatan och ett par år senare ytterligare en butik i Solna C när det centrumet färdigställdes 1965. I den senare butiken så köpte jag mitt första Rocolok, ett DB Br 215, som jag fortfarande har kvar.

Bild

# 1 från Roco

Gick även länge och suktade efter ett Roco DB Br 160 som under mycket lång tid fanns i en monter. Det blev dock aldrig av, men just den skadan har jag tagit igen på senare år. Lektjänst i Solna C upphörde 1989 i samband med att centrumet renoverades och gjordes om till ett inomhuscentrum.

Kan ha missat att det nämnts, men vad gäller andra onämnda butiker i närområdet så fanns det ju flera kombinationsbutiker. I centrala Sundbyberg (var det på Sturegatan?) så fanns en affär som sålde barnvagnar och mj och vid Islandstorget i Bromma, precis i korsningen Bergslagsvägen och Bällstavägen, fanns även där en butik som jag vill minnas också sålde barnvagnar, men även lampor samt en del mj.

I Råsunda fanns en tobaksaffär i korsningen Råsundavägen och Södra långgatan som hade lite modellbilar, köpte bl.a. en Wikingbrandbil där vid ett tillfälle. Slutligen kommer man inte undan Björns i Vällingby som kursade porslin och annat på entréplanet (vilket gladde morsan) medan hela källarplanet upptogs av lek och hobby där man kunde gå runt och rota i ett par timmar.

2010 10 24, 16:45
Trafikledare
Användarvisningsbild

Kempes Hobby i Göteborg lever förvisso vidare, men man har slutat med MJ. Resterande kommer att säljas men inga nya varor kommer att tas in.

2010 11 08, 20:42
Kommunikationsminister

Johnny skrev:
Kempes Hobby i Göteborg lever förvisso vidare, men man har slutat med MJ. Resterande kommer att säljas men inga nya varor kommer att tas in.

En av anledningarna är att folk beställer en massa plastmodeller som man sen låter ligga ett antal månader innan man behagar hämta dom..........

Stefan

2010 11 08, 21:23
Tågvärd

Inlägg Re:
Johan S skrev:
I Hagfors fick Märklin-tågen dela plats med "cykel & sport" hos Qvicks cykel & sport. Fleischmann fanns på varuhuset Frebes järnavdelning. Senare under 80-talet var Domus stora på Lima.

Hos Qvicks, köpte jag massor av Märklin på 60 talet. Att Frebe hade Fleischman minns jag inte. Däremot vet jag att de hade Märklin, då jag köpte nån pryl där då och då.
I Karlstad var Albins leksaksaffär rätt välförsedd med tåg handlade där oxå iblan. Frankes hörna var en annan Karlstadsbutik, En kufisk affär med en underlig ägare. Hade mest Lima och nån gammal Jouef.....
Krämaren i Örebro hade oxå en hel del köpte något Märklinlok där på 60 talet.
Mitt första Fleischmanntåg köpte jag hos en järnhandel i Blia Munkfors även det på 60 talet. Rickenbergs leksaker i Ekshärad hade Märklin och på Bosättningsaffären i Torsby köpte jag Pochervagnar detta oxå på 60 talet. Fanns även en leksaksaffär i Torsby som hade Märklin, bla minns jag att jag köpt räls där
Och dag finns av detta inget. Ingen vettig hobbyaffär i Värmland. Närmsta butiker finns i Oslo och Örebro. Tur att nätet finns att handla från.
Mvh Jan

2011 05 30, 20:42
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kan bara inflika att den största anledningen att försäljningen minskar hos hobbyhandlarna är att de ofta inte har varor på lager. Om man då ska beställa via handlaren så ska de oftast ha fullt pris.......
Då beställer folk hellre själva över nätet. För om handlaren inte har lagerkostnader så ska de inte ha fullt pris!
I USA så är den modellen standard för att behålla kunder i butikerna.
Ville bara dela det... :-D

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 05 30, 21:39
Profil YIM WWW
Kommunikationsminister

Lägg till att grossisterna i Sverige har väldigt begränsade lager också, med tyngdpunkt på tyskt, vi som vill ha udda eller allierat får vända oss till de som har prylarna.

2011 05 31, 16:32
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6