Re: Avsomnade Hobbyaffärer
Har inte kikat på den här tråden i egentlig mening då jag hållit på med lite annat under ett bra tag, såg dock att den vaknat upp lite igen så då kan man kanske hoppa med lite.
Bjarne Petersen skrev:
Ditt minne har inte spelat dig ett pratt, Lasse! Visst fick man gå genom en port för att komma in på den pittoreska bakgården där Stengades Hobby låg. Mor och far visste precis var de skulle leta efter sin försvunne son när han försvann bland klirrande ölkassar i folkvimlet på gågatan.
Hur länge sedan är det den butiken försvann? Har ett minne av att jag tillsammans med en kompis stod i ett valv med några vitriner. Gick i 9:an, så året bör alltså ha varit 1985, och vi var på klassresa i Helsingborg och sedan även på Tivoli i Köpenhamn. Minns att vi missade ett tåg och då fick vi gå och strosa runt lite i närområdet varvid och jag och min kompis hittade en intressant portal. Tyvärr var det helgstängt så något besök blev aldrig av.
AA-Rail skrev:
Och så en av dom ovanligare MJ-affärerna: OBS i Rotebro som faktiskt sålde Lima-vagnar.
Och för att återgå till min ursprungliga fråga som inledde den här nostalgitrippen - men som aldrig fick något svar. Någon som vet vad som hände LekTjänst i Solna Centrum..?
Jo, många av de KF-anslutna butikerna sålde ju bl.a. Lima. Under sent 70-tal och tidigt 80-tal hände det annars relativt ofta att man tillsammans med päronen besökte just OBS i Rotan. Hade vi tur så lyckades jag och lillbrorsan tjata oss till varsin Limavagn. Fick man sedan lite grillkorv med pommes frites och en cola i restaurangen så var lyckan gjord, vid den tiden krävdes ju inte så mycket för att man skulle bli nöjd.
Thor Hobby har jag ingen aning om, men vad gäller Lektjänst i Solna så var det den ena av två butiker om jag minns rätt. Jag har även för mig att vi haft ämnet uppe tidigare, kan det ha varit på gamla Modellrallaren? Hur som helst så lär det ha varit ett par tvillingbröder som först öppnade en butik någonstans på S:t Eriksgatan och ett par år senare ytterligare en butik i Solna C när det centrumet färdigställdes 1965. I den senare butiken så köpte jag mitt första Rocolok, ett DB Br 215, som jag fortfarande har kvar.

# 1 från RocoGick även länge och suktade efter ett Roco DB Br 160 som under mycket lång tid fanns i en monter. Det blev dock aldrig av, men just den skadan har jag tagit igen på senare år. Lektjänst i Solna C upphörde 1989 i samband med att centrumet renoverades och gjordes om till ett inomhuscentrum.
Kan ha missat att det nämnts, men vad gäller andra onämnda butiker i närområdet så fanns det ju flera kombinationsbutiker. I centrala Sundbyberg (var det på Sturegatan?) så fanns en affär som sålde barnvagnar och mj och vid Islandstorget i Bromma, precis i korsningen Bergslagsvägen och Bällstavägen, fanns även där en butik som jag vill minnas också sålde barnvagnar, men även lampor samt en del mj.
I Råsunda fanns en tobaksaffär i korsningen Råsundavägen och Södra långgatan som hade lite modellbilar, köpte bl.a. en Wikingbrandbil där vid ett tillfälle. Slutligen kommer man inte undan Björns i Vällingby som kursade porslin och annat på entréplanet (vilket gladde morsan) medan hela källarplanet upptogs av lek och hobby där man kunde gå runt och rota i ett par timmar.