Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 16, 12:19

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Att "kränga" en växel 
Författare Meddelande
Passagerare

I en "åka-i-loket" film kunde jag notera att tåget körde över en växel fastän den inte var omlagd. Möjligt på modelljärnvägen, men jag trodde inte det gick att göra i verkligheten. Avgör växelns konstruktion om det är möjligt?

KKJ

2011 11 03, 21:10
Moderator
Användarvisningsbild

I denna länken finner du svar på din fråga och mycket mer :)

Växelomläggning/Växeldriv I detta ämne i länken står lite om att köra upp växlar.

Växeltungorna Även i detta ämne i länken finns lite info om det du söker

http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv ... v%C3%A4xel

2011 11 03, 22:00
Profil WWW
Passagerare

Har läst och noterat. Uppkörningsbar växel med fjädrande tunga. Med andra ord!

2011 11 03, 22:37
Moderator
Användarvisningsbild

Den typen av växlar är väldigt vanliga här i Göteborg och då i spårvagns nätet. Detta beror på att man har höger och vänster trafik spår vilket gör att de flesta medväxlar då 2 spår går ihop till ett inte behöver låsning dels för att farten är låg oftast 15Km/h och det till 99,9% endast är trafik i den riktningen. De tillfällen man måste kör mot en sådan växel är när man kört fel eller måste flytta vagnen mot körriktningen p.g.a något hinder på sträckan och då är farten 15Km/h vilket gör att fjäderlåsning räcker. Men många vanliga växlar har byggts om till låsta vilket gör att man måste gå ut och lägga om växeln manuellt om man måste backa upp den så att säga. Och fler är säkert på gång. När de gamla växlarna byts ut så byter man till dessa växlar med växel signal vilket medför en högre hastighet vid körning rakt fram.

Och för att göra ett tillägg så vet jag att det efter min tid på spårvägen kan ha dykt upp växlar av lås typ som släpper på låsningen efter spårvagnen passerat spårledningen för växelområdet för att slippa eventuella reparationer vid misstag i arbetet :wink:

Lägg gärna upp en länk på filmen så kan vi alla kika på det...

Mvh Rickard

2011 11 03, 22:47
Profil WWW
Passagerare

Så här är det: Jag har laddat ned från internet en stor samling filmer som heter: "Die Schoensten Bahnstrecken der Welt" (Torrent search engine)
"Hyttåkning" från hela världen.
Man kan ha Geogle Earth öppen samtidigt och följa med från luften.
Just denna filmen med växelöverkörning var en sträcka från Sydfrankrike i Pyreneerna. Sorts småtågsliknande, strömupptagning från sidan av spåret? Smalspår?

2011 11 04, 21:04
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se