Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:27



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Att koppla en växel i en DCC anläggning 
Författare Meddelande
Konduktör

Blev medlem: 2007 06 25, 15:21
Inlägg: 60
Ort: Oxelösund
Hej. Efter många vridningar och vändningar på hur det egentligen ska vara för att bli rätt vore jag tacksam om någon kan bringa klarhet i min fråga.
När man har en DCC anläggning med växlar, ska då växeltungorna vara konstant polariserade med + resp. -? Eller ska de matas med ström enbart då den ligger i kontakt med växelns ytterräler?
Om de ska vara konstant polariserade finns då risken att hjul kortsluter rälerna precis innan den isolerade hjärtstycket eller är det bara en vilsekommen idé som har dykt upp här. Försökt att läsa på växlemotorernas instruktioner men kommer inte så långt så jag förstår om det handlar om att med körströmmen polarisera hjärtstycket eller om det är så att det är just ifårn växeltungorna som resp. ström till hjärtstycket måste komma ifrån.
Tacksam för svar
Hälsningar
Micke

_________________
http://www.youtube.com/user/modellnojs


2011 07 05, 0:14
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2010 02 17, 20:15
Inlägg: 1011
Tjena!
Hjärtstycke ska polariseras + eller - i samband med växelomläggning.
Så du kan koppla in hjärtstycke via en växelmotor med kontakter,där en kontakt kan se till att polarisera.
Så matar du ström till växlande kontakt.
Växeltunga kommer att läggas om,vars tungan trycker in mot rälsen,så tunga kommer att ha ström.
Beroende vilket typ av fabrikat du också väljer som växlar.
Tillig Elites nya växlar är redan färdig som DCC vänliga växlar.
Dom är bra!


2011 07 05, 19:54
Profil
Konduktör

Blev medlem: 2007 06 25, 15:21
Inlägg: 60
Ort: Oxelösund
Tackar för svar! Då är jag på rätt väg.
Ska alltid hjärtstyckets matning gå via spänning som hämtas upp från växeltungan som i sin tur får det via kontakt med ytterrälen den ska ligga mot?
Så vanliga växelmotorer som ex. Tilligs ena är enbart rena växlande kontakter som tar spänningen från växeltungan och skickar den vidare till hjättstycket? Har försökt att hitta ett schema som visar just kopplingen i växelmotorn för jag trodde från början att växelmotorn tog upp anläggningens + och - och skickade resp. pol till hjärtstycket då jag såg såg det som problem att förlita sig på tungans kontakt med rälen.
Men är inte växlanra på Tillig Elig gjorda så att ytterräl och växeltungan är konstant förbundna från fabrik? Då ärväl alltid växeltungorna spänningsatta och det kan finnas risk för kortslutning av hjul och hjärtstycke?

Undrar Micke

_________________
http://www.youtube.com/user/modellnojs


2011 07 05, 22:31
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 20:11
Inlägg: 1093
OBS! - Läs Graffens korrigering i nästa inlägg!! Det kursiverade här nedan är inte korrekt!

Spårkorset (hjärtstycket?) ska matas med plus alt. minus pol från ordinarie spårmatning VIA en omkopplare som ser till att korset får i sammanhanget rätt polaritet. Tungorna ska väl sen matas från spårkorset för att allt ska bli så säkert som möjligt. Kontakten mellan tunga och räl är INTE att lita på och det är väl bl.a. för att slippa göra det som man 'DCC-säkrar' växlar.


2011 07 05, 23:21
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 11 03, 22:23
Inlägg: 1330
Ort: Borrby
hakang skrev:
Spårkorset (hjärtstycket?) ska matas med plus alt. minus pol från ordinarie spårmatning VIA en omkopplare som ser till att korset får i sammanhanget rätt polaritet. Tungorna ska väl sen matas från spårkorset för att allt ska bli så säkert som möjligt. Kontakten mellan tunga och räl är INTE att lita på och det är väl bl.a. för att slippa göra det som man 'DCC-säkrar' växlar.
Tungorna bör inte matas från spårkorset. Risk för kortis då....
Istället ska tungorna matas från farrälerna medels fastlödda byglar.
Sedan ska spårkorset matas via en omkopplare enligt ovan. Man måste då isolera tungorna från spårkorset.
Se:
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm

_________________
Ars pro pecunia
Min MJ-sida:
RR Information central
Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild


2011 07 05, 23:39
Profil YIM WWW
Konduktör

Blev medlem: 2007 06 25, 15:21
Inlägg: 60
Ort: Oxelösund
Tack så mycket för era klargöranden! De har varit till stor hjälp för att få lite mer reda i mitt huvud.
Så då är alltså risken att ett hjul kortsluter de båda tungrälerna precis innan hjärtstycket inget man ska oroa sig för?

_________________
http://www.youtube.com/user/modellnojs


2011 07 06, 8:41
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2010 02 17, 20:15
Inlägg: 1011
Micke D skrev:
Men är inte växlanra på Tillig Elig gjorda så att ytterräl och växeltungan är konstant förbundna från fabrik? Då ärväl alltid växeltungorna spänningsatta och det kan finnas risk för kortslutning av hjul och hjärtstycke?

Undrar Micke


Hallå!
Du tänker på Tilligs gamla växlar,där man fick åtgärda på vissa punkter.
Idag har Tillig nya växlar med hjärtstycke utav metall och dom hade åtgärdat med matningen mellan ytterräl och växeltunga.
Strax innan hjärtstycke är det numera isolerad från växeltunga.
Så dessa nya växlar är 100% DCC färdiga.


2011 07 06, 17:00
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.159s | 13 Queries | GZIP : On ]