Re: Att köpa begagnat - med eller utan originalkartong?
Pe4r skrev:
Jag har hängt med på Tradera nu ett litet tag - och har även möjligheten att buda på nämnda sida.
Så tanken har slagit mig, hur många är det som föredrar annonser med originalkartong jämfört med lösa delar?
För min del kan jag bara se två fördelar med originalkatong (förutsatt är det är just DEN kartong som modellen packades i på fabriken) 1... Det är en "samlare" som säljer och modellen har aldrig varit ur kartongen. 2... Originalkartongen skyddar modellen bra vid transporten hem till mig.
Nackdelen är givetvis att priset blir högre!
Pe4r skrev:
Visst vore det jättekul om man både hade en stor fin modell med lok och vagnar och spår o.s.v. och där på väggen på sidan om på hyllorna får man samla alla tomma originalkartonger, kanske t.o.m. inventera och göra listor på vad varje kartong skall innehåll om man skulle få för sig att plocka ner allt - även lista på de grejer som inte skall tillhöra kartongerna.
Hörs att du inte uppnått 24/7 ännu. Visst, göra lista (Excel-ark exemplevis med bild på kartong och modell) vid inköp är perfekt men allt därutöver är bara slöseri med tid. Och till slut har man heller inte plats för en massa kartonger utan förvarar sina modeller på ett kompaktare sätt... inte samlare alltså. Exempel... jag har 200 malmvagnar till trafiken på Saxbergsgruvan. Med egna kartonger till vareviga vagn skulle det ta mellan tre och fyra gånger så stor plats att förvara.
Pe4r skrev:
Jag skulle nog föredra att slå till på annonser med kompletta men även testade grejer, då jag är nybörjare, är grejerna testade så vet man att dom bör funka, sen kan man enkelt bygga på med egna grejer som man har sen tidigare.
Testade... vad innebär det? Egentligen ingenting eftersom du inte vet testarens kunskaper och kriterier för hur en modell ska testas.
Pe4r skrev:
Som en gammal man sa på msn - "en riktig modellbyggare köper grejerna i lösa delar", kanske det är så man ska göra, beställa det man allra helst vill ha bara......
Det var därför han var på MSN... han hade ingen aning om modellbygge. En riktig modellbyggare gör på det sätt som ger bäst resultat... sedan är egentligen metod och materialval egalt.
SA