Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 18:56

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Att köpa begagnat - med eller utan originalkartong? 
Författare Meddelande
Trafikledare

Inlägg Att köpa begagnat - med eller utan originalkartong?
Jag har hängt med på Tradera nu ett litet tag - och har även möjligheten att buda på nämnda sida.

Så tanken har slagit mig, hur många är det som föredrar annonser med originalkartong jämfört med lösa delar?

Visst vore det jättekul om man både hade en stor fin modell med lok och vagnar och spår o.s.v. och där på väggen på sidan om på hyllorna får man samla alla tomma originalkartonger, kanske t.o.m. inventera och göra listor på vad varje kartong skall innehåll om man skulle få för sig att plocka ner allt - även lista på de grejer som inte skall tillhöra kartongerna.

Jag skulle nog föredra att slå till på annonser med kompletta men även testade grejer, då jag är nybörjare, är grejerna testade så vet man att dom bör funka, sen kan man enkelt bygga på med egna grejer som man har sen tidigare.

Som en gammal man sa på msn - "en riktig modellbyggare köper grejerna i lösa delar", kanske det är så man ska göra, beställa det man allra helst vill ha bara......

2010 07 11, 18:19
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Att köpa begagnat - med eller utan originalkartong?
Pe4r skrev:
Jag har hängt med på Tradera nu ett litet tag - och har även möjligheten att buda på nämnda sida.

Så tanken har slagit mig, hur många är det som föredrar annonser med originalkartong jämfört med lösa delar? ...

Originalkartongen förhöjer värdet på loket/vagnen, "i normalfallet" skulle jag nog vilja skatta det till 10-15% ungefär men givetvis finns det undantag.

För de inbitna samlarna så är originalförpackning i fullgott skick ett oundgängligt måste, och modellen är i deras ögon närmast värdelös om den saknar förpackningen!!!

Sedan så finns det även en marknad för tomma originalförpackningar, till vissa modeller (t ex en variant från 60-talet till Märklins 3030, det svenska Da-loket) kan de bli närmast löjligt dyra på Tradera om de är i fint skick - åtskilliga hundralappar kan man få betala för bara kartongen. Och till de riktigt enkla godsvagnarna i 45-serien så är närapå en fin originalkartong värd mer än vagnen som ligger i den ... :mrgreen:

Men den som i huvudsak vill köra med sina modeller och inte bara samla på dem - ja, är förpackningen så himla vktig då? Jag själv har föredragit att ha många lok och vagnar även om de i många fall saknat kartonger framför att strikt bara "jaga" "fullständiga" exemplar - även om jag inte haft något emot när det funnits originalförpackningar till prylarna!

Som vanligt så är det väl upp till var och en att avgöra vad man tycker är viktigt!

2010 07 11, 19:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Pe4r skrev:

Så tanken har slagit mig, hur många är det som föredrar annonser med originalkartong jämfört med lösa delar?

För min del kan jag bara se två fördelar med originalkatong (förutsatt är det är just DEN kartong som modellen packades i på fabriken) 1... Det är en "samlare" som säljer och modellen har aldrig varit ur kartongen. 2... Originalkartongen skyddar modellen bra vid transporten hem till mig.

Nackdelen är givetvis att priset blir högre!

Pe4r skrev:
Visst vore det jättekul om man både hade en stor fin modell med lok och vagnar och spår o.s.v. och där på väggen på sidan om på hyllorna får man samla alla tomma originalkartonger, kanske t.o.m. inventera och göra listor på vad varje kartong skall innehåll om man skulle få för sig att plocka ner allt - även lista på de grejer som inte skall tillhöra kartongerna.

Hörs att du inte uppnått 24/7 ännu. Visst, göra lista (Excel-ark exemplevis med bild på kartong och modell) vid inköp är perfekt men allt därutöver är bara slöseri med tid. Och till slut har man heller inte plats för en massa kartonger utan förvarar sina modeller på ett kompaktare sätt... inte samlare alltså. Exempel... jag har 200 malmvagnar till trafiken på Saxbergsgruvan. Med egna kartonger till vareviga vagn skulle det ta mellan tre och fyra gånger så stor plats att förvara.

Pe4r skrev:
Jag skulle nog föredra att slå till på annonser med kompletta men även testade grejer, då jag är nybörjare, är grejerna testade så vet man att dom bör funka, sen kan man enkelt bygga på med egna grejer som man har sen tidigare.

Testade... vad innebär det? Egentligen ingenting eftersom du inte vet testarens kunskaper och kriterier för hur en modell ska testas.

Pe4r skrev:
Som en gammal man sa på msn - "en riktig modellbyggare köper grejerna i lösa delar", kanske det är så man ska göra, beställa det man allra helst vill ha bara......

Det var därför han var på MSN... han hade ingen aning om modellbygge. En riktig modellbyggare gör på det sätt som ger bäst resultat... sedan är egentligen metod och materialval egalt.

SA

2010 07 11, 20:01
Trafikledare

Jag skulle nog föredra originalkartong, roligt att få en samling även av sådana, och visst, vissa av er har en större uppsättning vagnar o.s.v. och då kanske det inte är lika kul men finns det utrymme så kanske man föredrar att behålla dessa.

En dag kanske vissa fordon hamnar i kartong som hyllexemplar om dom är i bra skick.

Ang. testade banor, att de är testade och grejerna fungerar och går bra, defekter brukar ju skrivas ut om det vore så.

2010 07 12, 14:35
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ]