Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 18:56

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Att köpa begagnat - med eller utan originalkartong? 
Författare Meddelande
Trafikledare

Inlägg Att köpa begagnat - med eller utan originalkartong?
Jag har hängt med på Tradera nu ett litet tag - och har även möjligheten att buda på nämnda sida.

Så tanken har slagit mig, hur många är det som föredrar annonser med originalkartong jämfört med lösa delar?

Visst vore det jättekul om man både hade en stor fin modell med lok och vagnar och spår o.s.v. och där på väggen på sidan om på hyllorna får man samla alla tomma originalkartonger, kanske t.o.m. inventera och göra listor på vad varje kartong skall innehåll om man skulle få för sig att plocka ner allt - även lista på de grejer som inte skall tillhöra kartongerna.

Jag skulle nog föredra att slå till på annonser med kompletta men även testade grejer, då jag är nybörjare, är grejerna testade så vet man att dom bör funka, sen kan man enkelt bygga på med egna grejer som man har sen tidigare.

Som en gammal man sa på msn - "en riktig modellbyggare köper grejerna i lösa delar", kanske det är så man ska göra, beställa det man allra helst vill ha bara......

2010 07 11, 18:19
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Att köpa begagnat - med eller utan originalkartong?
Pe4r skrev:
Jag har hängt med på Tradera nu ett litet tag - och har även möjligheten att buda på nämnda sida.

Så tanken har slagit mig, hur många är det som föredrar annonser med originalkartong jämfört med lösa delar? ...

Originalkartongen förhöjer värdet på loket/vagnen, "i normalfallet" skulle jag nog vilja skatta det till 10-15% ungefär men givetvis finns det undantag.

För de inbitna samlarna så är originalförpackning i fullgott skick ett oundgängligt måste, och modellen är i deras ögon närmast värdelös om den saknar förpackningen!!!