| Författare |
Meddelande |
|
lwb
Konduktör
|
 Är detta tillåtet?
Ibland använder jag händerna för att koppla ihop respektive koppla isär tågsätt. Kan vi acceptera detta??? Jag tycker kopplen är ett elände. Hur gör ni för att få till realistisk rangering? Skall man verkligen få använda händerna? Jag känner mig ytterst tveksam!
|
| 2012 02 06, 19:37 |
|
 |
|
Gromitt
VD
|
 Re: Är detta tillåtet?
Det är sånt man kallar spansk rangering...
/stefan
|
| 2012 02 06, 19:55 |
|
 |
|
lwb
Konduktör
|
Varför då?????
|
| 2012 02 06, 20:34 |
|
 |
|
Gromitt
VD
|
Manuel (tänk Pang i bygget (Fawlty Towers))
/stefan
|
| 2012 02 06, 21:21 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
lwb skrev: Ibland använder jag händerna för att koppla ihop respektive koppla isär tågsätt. Kan vi acceptera detta??? Jag tycker kopplen är ett elände. Hur gör ni för att få till realistisk rangering? Skall man verkligen få använda händerna? Jag känner mig ytterst tveksam! På Youtube finns en hel del finurliga videos ang "decouplers", både vad gäller koppel på lok och magnetlösningar på fasta punkter i spåret. Bygger själv bangård så att använda händerna kommer inte på fråga 
_________________ 2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25
The smaller the train - the more concentrated the fun!
|
| 2012 02 06, 23:01 |
|
 |
|
lwb
Konduktör
|
Men är det ett stort nederlag att ta till händerna för att lossa vagnar?
|
| 2012 02 06, 23:13 |
|
 |
|
Gromitt
VD
|
lwb skrev: Men är det ett stort nederlag att ta till händerna för att lossa vagnar? Varför skulle det vara ett nederlag, fungerar det för dig så är det väl positivt. /stefan
|
| 2012 02 06, 23:31 |
|
 |
|
Johan S
Trafikchef
|
Så länge man pillar på sina egna lok och vagnar är det väl OK, andra kanske inte är lika glada åt flottiga fingrar på sina modeller...
_________________ Hälsningar
Johan Stenson
|
| 2012 02 07, 0:27 |
|
 |
|
Coppas
VD
|
lwb skrev: Ibland använder jag händerna för att koppla ihop respektive koppla isär tågsätt. Kan vi acceptera detta??? Jag tycker kopplen är ett elände. Hur gör ni för att få till realistisk rangering? Skall man verkligen få använda händerna? Jag känner mig ytterst tveksam! Att rangera med växellok 0-5-0 fungerar kanske i vissa sammanhang, men inte i alla. Visst kan kopplen ibland vara ett elände i sig, men en grundfråga är ändå vad du använder för typ av koppel för rangeringen? Vissa typer lämpar sig bättre för rangering än andra och något ultimat allroundkoppel finns inte. De s.k. kortkopplen går ofta bort ganska omgående då deras huvuduppgift ändå måste sägas vara att försöka att hålla ihop tågen med ett så kort inbördes avstånd som möjligt. Universalkopplen fungerar väl någorlunda utan att fördenskull vara bra på rangering. Alla koppel med s.k. föreavkoppling mm. brukar även vara ganska irriterande att försöka att använda praktiskt för rangering. Så fort bygeln eller tappen, eller vad det nu är för rörlig del som ska stå i ett visst läge, så vaggar caretan till i en spårskarv och så går allt tillbaka till ursprungsläget. Vill man ha mer realistisk rangering så ska man kanske istället satsa på olika former av specialare i form av rangerkoppel som kan styras digitalt. De senare är dock relativt dyra varför det knappast finns möjlighet att utrusta en större fordonspark med sådana. Det allra bästa rent allmänt torde väl annars vara Kadee om man nu alltså är ute efter en kompromiss mellan rangering och körning.
| 2012 02 07, 9:08 |
|
 |
|
lwb
Konduktör
|
Tycker ni det är vettigt att installera ett antal avkopplingsskenor på ett stationsområde?
|
| 2012 02 07, 20:19 |
|
 |
|
mjtag
Moderator/Bitr Admin
|
lwb skrev: Ibland använder jag händerna för att koppla ihop respektive koppla isär tågsätt. Kan vi acceptera detta??? Jag tycker kopplen är ett elände. Hur gör ni för att få till realistisk rangering? Skall man verkligen få använda händerna? Jag känner mig ytterst tveksam! Jag håller med om att koppel kan vara jobbiga och att använda händerna till att fuskrangera, som jag kallar det, ser jag inte som något problem. Det är upp till var och en att avgöra. Om det sedan är realistiskt eller inte är en annan fråga. Själv kör jag normalt med fasta tågsätt under trafiktid så det blir inte så mycket kopplande utan det är mest när trafiken är slut och vagnarna ska kopplas isär för att läggas in i kartongerna som isärkoppling blir aktuellt. Till det har jag lyckats ordna ett bra hjälpmedel av en sak som igentligen är till för annat, nämligen Märklins vagnpåsättare. Vagnpåsättaren är ju en hjälp för att lättare få på boggivagnar på spåret men den kan användas till annat också, som att koppla isär vagnar. Jag gör så att jag sticker in den smala delen av vagnpåsättaren mellan vagnarna under kopplen och trycker upp lite försiktigt och så är kopplen lossade. Funkar utmärkt. Den är ju dock lite lång så man får se till att det är fritt framför vagnarna där man sticker in den. Ha det bra.
_________________ M.v.h Martin. Är jag en dålig människa? Bestäm själv. Besök gärna min blogg eller hemsida
|
| 2012 02 08, 14:10 |
|
 |
|
lwb
Konduktör
|
Tack för detta!Kanske blir till att köpa vagnpåsättare!
|
| 2012 02 08, 15:45 |
|
 |
|
clas
Trafikchef
|
mjtag skrev: jag sticker in den smala delen av vagnpåsättaren mellan vagnarna under kopplen och trycker upp lite försiktigt och så är kopplen lossade. Funkar utmärkt. Den är ju dock lite lång så man får se till att det är fritt framför vagnarna där man sticker in den. lwb skrev: Kanske blir till att köpa vagnpåsättare! Förefaller som en onödig utgift om den enbart skall användas som avkopplare. En lagom stor bit kartong, plåt (från t ex sardinburkslock), plast eller trä (glasspinne) torde fungera lika bra. Fast betydligt sämre för vagnspåsättning förstås...
| 2012 02 08, 18:52 |
|
 |
|
lwb
Konduktör
|
Två flugor i en SMÄLL!
|
| 2012 02 08, 19:34 |
|
 |
|
mjtag
Moderator/Bitr Admin
|
clas skrev: mjtag skrev: jag sticker in den smala delen av vagnpåsättaren mellan vagnarna under kopplen och trycker upp lite försiktigt och så är kopplen lossade. Funkar utmärkt. Den är ju dock lite lång så man får se till att det är fritt framför vagnarna där man sticker in den. lwb skrev: Kanske blir till att köpa vagnpåsättare! Förefaller som en onödig utgift om den enbart skall användas som avkopplare. En lagom stor bit kartong, plåt (från t ex sardinburkslock), plast eller trä (glasspinne) torde fungera lika bra. Fast betydligt sämre för vagnspåsättning förstås... Ja, sådana saker funkar också bra. Kan förtydliga att jag, normalt, använder vagnspåsättaren till det den är till för. Det där med kopplen kom jag på senare. Det blir som en mobil avkoplingsskena och det är alltid bra när man kan använda saker till mer än vad dom är gjorda för.  Ha det bra.
_________________ M.v.h Martin. Är jag en dålig människa? Bestäm själv. Besök gärna min blogg eller hemsida
|
| 2012 02 08, 21:42 |
|
 |
|
ricard
Trafikledare
|
lwb skrev: Men är det ett stort nederlag att ta till händerna för att lossa vagnar? Det som tar emot för mig är att när man nu har lok som rör sig fjärrstyrt och växlar som läggs om fjärrstyrt så känns det som ett nerköp att behöva gå in och göra något manuellt på anläggningen. En del av poängen är ju just att man inte behöver peta på den utan att man kör sin lilla värld från en körpulpet. Har dock ingen lösning på problemet. Avkopplingsskenor och före-avkoppling hjälper säkert.
|
| 2012 02 15, 16:44 |
|
 |
|
Miccas
Lokförare
|
lwb skrev: Tycker ni det är vettigt att installera ett antal avkopplingsskenor på ett stationsområde? Varför inte, på den här bangården har jag redan 10 st, och den är inte klar ännu. //Micke http://vindsbana.blogspot.com/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
|
| 2012 02 16, 8:23 |
|
 |
|
clas
Trafikchef
|
lwb skrev: Tycker ni det är vettigt att installera ett antal avkopplingsskenor på ett stationsområde? Åtminstone vettigare än t ex i kylskåpet... Allvarligt talat så är nog avkopplare i rälsen det enda alternativet om man inte vill använda händerna (med eller utan "avkopplingspinne" av plast, metall etc) eller har koppel som påverkas av strömmen i spåret. Mest diskret är väl magnetkoppel (t ex Kadee) med avkopplingsmagneten (permanent eller elektrisk) dold i ballasten/under rälsen. Det är svårt att göra den lilla ramp som krävs för att koppla isär de flesta andra koppel helt osynlig, men den behöver heller inte vara särskilt störande om den målas så att den hyfsat smälter samman med syllar och ballast. Hemgjorda ramper kan göras mer diskreta än åtminstone de jag sett av vad som finns i handeln. Men även en inköpt avkopplingsskena är mer diskret än en mänsklig hand i skala 1:1 (med eller utan verktyg), något som inte minst framgår av fotot i inlägget från Miccas ovan. Dock med reservation för att handen i motsats till avkopplingsrampen inte är synlig på anläggningen hela tiden. Framför allt ger dock ofta avkopplingsskenor eller egentillverkade ramper eller magneter bekvämare avkoppling med "fjärrstyrning" i motstats till manuell särkoppling. Något som inte är helt betydelselöst om en station ligger utom räckhåll från körplats och manöverpanel.
| 2012 02 16, 12:05 |
|
 |
|