Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 18:49

Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
 Är det värt pengarna att köpa CS? 
Författare Meddelande
Konduktör

Inlägg Är det värt pengarna att köpa CS?
Blir körningen och möjligheterna så pass mycket större med CS jämfört med MS2,att det är värt pengarna? Skulle vara kul att få synpunkter på detta!

2011 11 15, 17:47
VD

Inlägg Re: Är det värt pengarna att köpa CS?
Jag använder Trix MS2 och tycker det motsvarar fullgodo när man kör en stor lagom tågbana.
Eftersom Trix erbjuder 16 olika funktioner och 320 växlar att styra med.
Liksom att kunna programmerar i alla olika CV adresser.
Du kan också köra den med MM,mfx och eller DCC.
Så långt allt väl.
Däremot så har CS2 mera olika mängder av funktioner som är stimulerade och leknöje.
Dyrt är det men värt för alla pengarna!
Själv anser jag CS2 vara mer åt för större banor medan MS2 är för mindre tågbanor.
Det finns som sagt var inga gränser om hur man vill styra sitt tågbana digitalt.
Det mesta som avgör är din plånboken.

2011 11 15, 20:01
Trafikledare

Hej Nu har jag inte läst på om ms2:an men om den kan ha booster kopplad till sig som klarar återkoppling mfx så hade den varit ett givet köp för mig. När jag köpte Cs2 fans inte ms2 att köpa. Den skulle definitivt räcka till att styra mina växlar mer en 10 lok kommer jag inte att köra samtidigt.
sedan så finns det lite funktioner dom jag inte skulle vilja vara utan tex att styra trålöst med märklins mob app .

Mvh Ola

2011 11 15, 21:10
Konduktör

Tack för svaren men jag måste fråga, hur stor är en större anläggning? Uttrycket stor anläggning känns för mig lite abstrakt.

2011 11 15, 21:33
Trafikledare
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Ja, där slog du näven på spiken :?: .... förmodligen betyder inte "stor" en i kvadratmeter räknat stor yta, även om det finns en sådan koppling till "stor" ovan men "stor" tror avser antalet prylar som man digitalt vill/kan styra.

Förmodligen är jag ute o cyklar men som nämndes är väl en "stor" anläggning kanske 10-15 lok och över - samtidigt på banan (stillastående eller rullande men i drift). Sen en 20-30 växlar eller fler och kanske lika många vagnar och hus eller belysning med någon digital dekoder i.

Jag vet inte - jag bara spekulerar - men det är väl där en CS fyller en funktion gentemot en MS, mer och fler grejer som kan styras.

Jag har en CS2 (men ingen bana (än) - suck) och med CS2 ere ju också OK med DCC-dekodrar så då finns det väl inga begränsningar direkt i antalet prylar som kan styras. Ja - 10-tusentals men i alla fall - det är ju många. En MS har väl inte DCC-möjlighet så där finns det väl en del begränsningar i antalet dekodrar.

Nån som vet siffror får gärna fylla i. Och rätta mina fel.

Bild
Bild

2011 11 15, 23:46
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

lwb skrev:
Blir körningen och möjligheterna så pass mycket större med CS jämfört med MS2,att det är värt pengarna? Skulle vara kul att få synpunkter på detta!

Hvis der skal købes centralstation, så kik på ECOS 50200 fra ESU, der kan det samme som Märklin 60215, men koster kun 650€ hvor 60215 koster 800€.

Hvis man ikke bruger PC til styring, får man med ECOS og CS2 muligheder for blokstrækninger der nemt indstilles.
ECOS kan styre 8 pendeltog.

ECOS kan give 4A, CS2 5A.

Bild

2011 11 16, 0:48
Konduktör

bqg skrev:
lwb skrev:

Hvis der skal købes centralstation, så kik på ECOS 50200 fra ESU, der kan det samme som Märklin 60215, men koster kun 650€ hvor 60215 koster 800€.

Hvis man ikke bruger PC til styring, får man med ECOS og CS2 muligheder for blokstrækninger der nemt indstilles.
ECOS kan styre 8 pendeltog.

ECOS kan give 4A, CS2 5A.

Klap lige hesten......
CS2 kan en helt del mere end Ecos f.eks. har CS to slots for kortminde samt USB. Helt klart en fordel når man vil spare toginfo på en let måde uden at have adgang til en PC.

2011 11 16, 14:26
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

N205 skrev:
Klap lige hesten......
CS2 kan en helt del mere end Ecos f.eks. har CS to slots for kortminde samt USB. Helt klart en fordel når man vil spare toginfo på en let måde uden at have adgang til en PC.

Rigtigt, men hvor ofte bruger man det, nogle måske mere end andre, men jeg vil vove den påstand at over 90% af de digitale styreindheder får lagt togene ind.

Så kører man med tog. Når man får et nyt skal det selvfølgelig lægges ind, hvis man gerne vil give små 1000 kr for det jamen så ok for mig.
Jeg for mit vedkommende kan godt bruge pengene til andet.

Det var nu ment som en oplysning om at der findes andet end CS.

Bild

2011 11 19, 23:38
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]