Re: Ånglok går trögt och ryker från motorn trots reparation.
Jag skulle kika på kolen i motorn, jag har sett liknande "fenomen" på Fleischmann lok, säkerligen inte begränsat till deras lok.
Jag får göra ett antagande, när du säger att det GÅR trögt så antar jag det innebär att det går "tungt" när du kör, inte att det rullar trögt. Om det är det senare så bör den ganska enkel titt i loket avslöja något fel. Loket i sig ska rulla utan motstånd alls, gör det inte det så är det troligen något med "rörelsen" (vevstänger m.m.) eller så har något blivit stukat eller skadat. Hela dirvningen sitter i tendern och den bör gå att kika på enkelt.
Det som händer är att kolen slits och bildar "koldamm", detta kan sätta sig mellan kollektorerna på rotorn (i de små jacken mellan kopparytorna på rotorn, där kolen matar in ström till rotorn). Om det är helt svart och man inte ser en tydlig "skåra" (=fördjupning) mellan dessa så måste/bör de rensas. Försiktig(!!!) skrapning ("petning") med en knappnål för att få bort dammet, lite renblåsning och tvättning med "kemisk bensin" borde göra susen.
Om det blir "koldamm" här så blir det en "liten" kortslutning i motorn och den går illa och blir troligen extra varm.
Det andra som jag har varit med om, ungefär lika många gånger, är att koldammet letar sig in i kolhållaren. Och om smörjningen varit allt för generös så blir det en "gegga" av koldamm och olja inne i kolhållaren. Detta resulterar i att fjädern som pressar kolen inte kan göra sitt jobb och det blir "varmt" och kan ryka. Detta är kanske mer sannolikt än ovanstående i ditt fall...
Här är det bara att plocka ut kolen, försöka lösa upp skräpet med lösningsmedel, alt byta kolen till nya, och sen montera ihop igen.
När det gäller "olja" så var OERHÖRT försiktig, denna ska främst finnas på motorns axel, INTE runt kollektorn och definitivt inte i kolhållarna... Möjligen ska kugghjul och hjulaxlar ha en tiondel av en droppe, men oerhört sparsamt ska det vara...
Sen får man tänka på att modellok inte är evighetsmaskiner...

Det går åt lite regelbunden service om man vill att de ska funka klanderfritt. Bästa receptet är att använda dom flitigt! Men ett "schemalagt underhåll" som man gör rutinmässigt är bästa sättet att kunna köra utan problem. Lite beroende på vilket lok du har så är det olika intervall, men säg att någonstans efter 100-200 timmars körning så bör man tvätta rent och sen smörja upp loket igen. Se över all strömupptagning och kanske även kika på kolen i motorn. Är allt OK så kör man 100-200 timmar till, måste något bytas så gör man det.
Gäller inte bara N-skala för övrigt...

Hoppas du kanske fick något tips som kan hjälpa dig igång med loket!
Hälsar,
Anders Ö