Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 18:42

Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
 Ånglok går trögt och ryker från motorn trots reparation. 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Inlägg Ånglok går trögt och ryker från motorn trots reparation.
Jag har ett begagnat exemplar av Fleischmanns ånglok 7155, mitt favoritlok för övrigt. Loket går extremt trögt och det kommer rök från tendern vid körning. För en månad sedan lämnade jag in det för reparation, när jag hämtade ut det igår och provkörde det så gick det precis lika dåligt och röken kom åter upp från motorn. "Går okej efter motorjustering" hette det från reparatören, men det gör det ju verkligen inte... :(

Nu undrar jag om någon känner till en bra reparatör samt vad det kan vara för fel på loket. Jag fnular på ihopkletad olja på motor och kugghjul, men kan inte hitta något när jag lyfter på kåpan. Kan det vara så att motorbyte behövs? Tyvärr är jag ingen hejare på felsökning av tåg som är mindre än skala 1:1 som ni hör. :(

Sjuklingen:
Bild

2011 03 01, 19:20
Tågklarerare

Inlägg Re: Ånglok går trögt och ryker från motorn trots reparation.
Jag skulle kika på kolen i motorn, jag har sett liknande "fenomen" på Fleischmann lok, säkerligen inte begränsat till deras lok.

Jag får göra ett antagande, när du säger att det GÅR trögt så antar jag det innebär att det går "tungt" när du kör, inte att det rullar trögt. Om det är det senare så bör den ganska enkel titt i loket avslöja något fel. Loket i sig ska rulla utan motstånd alls, gör det inte det så är det troligen något med "rörelsen" (vevstänger m.m.) eller så har något blivit stukat eller skadat. Hela dirvningen sitter i tendern och den bör gå att kika på enkelt.

Det som händer är att kolen slits och bildar "koldamm", detta kan sätta sig mellan kollektorerna på rotorn (i de små jacken mellan kopparytorna på rotorn, där kolen matar in ström till rotorn). Om det är helt svart och man inte ser en tydlig "skåra" (=fördjupning) mellan dessa så måste/bör de rensas. Försiktig(!!!) skrapning ("petning") med en knappnål för att få bort dammet, lite renblåsning och tvättning med "kemisk bensin" borde göra susen.

Om det blir "koldamm" här så blir det en "liten" kortslutning i motorn och den går illa och blir troligen extra varm.

Det andra som jag har varit med om, ungefär lika många gånger, är att koldammet letar sig in i kolhållaren. Och om smörjningen varit allt för generös så blir det en "gegga" av koldamm och olja inne i kolhållaren. Detta resulterar i att fjädern som pressar kolen inte kan göra sitt jobb och det blir "varmt" och kan ryka. Detta är kanske mer sannolikt än ovanstående i ditt fall...
Här är det bara att plocka ut kolen, försöka lösa upp skräpet med lösningsmedel, alt byta kolen till nya, och sen montera ihop igen.

När det gäller "olja" så var OERHÖRT försiktig, denna ska främst finnas på motorns axel, INTE runt kollektorn och definitivt inte i kolhållarna... Möjligen ska kugghjul och hjulaxlar ha en tiondel av en droppe, men oerhört sparsamt ska det vara...

Sen får man tänka på att modellok inte är evighetsmaskiner... ;-) Det går åt lite regelbunden service om man vill att de ska funka klanderfritt. Bästa receptet är att använda dom flitigt! Men ett "schemalagt underhåll" som man gör rutinmässigt är bästa sättet att kunna köra utan problem. Lite beroende på vilket lok du har så är det olika intervall, men säg att någonstans efter 100-200 timmars körning så bör man tvätta rent och sen smörja upp loket igen. Se över all strömupptagning och kanske även kika på kolen i motorn. Är allt OK så kör man 100-200 timmar till, måste något bytas så gör man det.
Gäller inte bara N-skala för övrigt... ;-)

Hoppas du kanske fick något tips som kan hjälpa dig igång med loket!

Hälsar,
Anders Ö

2011 03 03, 9:18
Biljettförsäljare

kasoe skrev:
Jag skulle kika på kolen i motorn, jag har sett liknande "fenomen" på Fleischmann lok, säkerligen inte begränsat till deras lok.

Jag får göra ett antagande, när du säger att det GÅR trögt så antar jag det innebär att det går "tungt" när du kör, inte att det rullar trögt. Om det är det senare så bör den ganska enkel titt i loket avslöja något fel. Loket i sig ska rulla utan motstånd alls, gör det inte det så är det troligen något med "rörelsen" (vevstänger m.m.) eller så har något blivit stukat eller skadat. Hela dirvningen sitter i tendern och den bör gå att kika på enkelt.

Det som händer är att kolen slits och bildar "koldamm", detta kan sätta sig mellan kollektorerna på rotorn (i de små jacken mellan kopparytorna på rotorn, där kolen matar in ström till rotorn). Om det är helt svart och man inte ser en tydlig "skåra" (=fördjupning) mellan dessa så måste/bör de rensas. Försiktig(!!!) skrapning ("petning") med en knappnål för att få bort dammet, lite renblåsning och tvättning med "kemisk bensin" borde göra susen.

Om det blir "koldamm" här så blir det en "liten" kortslutning i motorn och den går illa och blir troligen extra varm.

Det andra som jag har varit med om, ungefär lika många gånger, är att koldammet letar sig in i kolhållaren. Och om smörjningen varit allt för generös så blir det en "gegga" av koldamm och olja inne i kolhållaren. Detta resulterar i att fjädern som pressar kolen inte kan göra sitt jobb och det blir "varmt" och kan ryka. Detta är kanske mer sannolikt än ovanstående i ditt fall...
Här är det bara att plocka ut kolen, försöka lösa upp skräpet med lösningsmedel, alt byta kolen till nya, och sen montera ihop igen.

När det gäller "olja" så var OERHÖRT försiktig, denna ska främst finnas på motorns axel, INTE runt kollektorn och definitivt inte i kolhållarna... Möjligen ska kugghjul och hjulaxlar ha en tiondel av en droppe, men oerhört sparsamt ska det vara...

Sen får man tänka på att modellok inte är evighetsmaskiner... ;-) Det går åt lite regelbunden service om man vill att de ska funka klanderfritt. Bästa receptet är att använda dom flitigt! Men ett "schemalagt underhåll" som man gör rutinmässigt är bästa sättet att kunna köra utan problem. Lite beroende på vilket lok du har så är det olika intervall, men säg att någonstans efter 100-200 timmars körning så bör man tvätta rent och sen smörja upp loket igen. Se över all strömupptagning och kanske även kika på kolen i motorn. Är allt OK så kör man 100-200 timmar till, måste något bytas så gör man det.
Gäller inte bara N-skala för övrigt... ;-)

Hoppas du kanske fick något tips som kan hjälpa dig igång med loket!

Hälsar,
Anders Ö

Vad händer då om axellagren har lossnat från motorn?

2011 03 03, 11:18
Tågklarerare

Hmm, förstår inte riktigt ditt "problem" StigH... Men som vanligt kanske jag skrev för mycket text... ;-)

Om axellagren har lossnat från motorn så hittar du det tidigt om du följer det jag skrev:

Citera:
Hela dirvningen sitter i tendern och den bör gå att kika på enkelt.

Jag får ursäkta att jag stavade fel, det skulle stå "drivningen", tycker ändå inte det borde blivit obegripligt pga detta...?
Om ett axellager lossnat så är felyttringen oftast att motorn inte går alls, "rök" kan det mycket väl bli. Men felsymptomen tycker jag inte tyder på att ett axellager skulle vara löst, och det borde väl "mekanikern" ha sett...? Inte heller troligt att han skulle kunna ha provkört om det varit felet.

Dessutom, notera att jag skrev främst om "elektriska" fel, de mekaniska är inte så typsika utan är ofta resultat av yttre påverkan och inte lika lätta att generalisera...

Dock, jag har aldrig varit med om att axellagren lossat på denna typ av motor, det är främst den "dubbelaxlade" motorn som sitter i flera av deras ellok. Därmed inte sagt att det inte kan hända men jag har inte sett det...än...

Hälsar,
Anders Ö

2011 03 03, 11:46
Trafikchef

stightag skrev:
Vad händer då om axellagren har lossnat från motorn?

Trolig orsak till att motoraxelns lagerbussningar lossnar ur skölden torde vara att körts torra och börjat skära. Har detta förfall väl börjat är processen svår att reversera. Den kan möjligen fördröjas med rengöring, putsning och smörjning av lagringen. Ökat axialspel för rotorn är inte bra för ljudnivån och verkningsgraden hos motorn. Slutstation blir när rotorn p g a förlorad centrering börjar släpa mot magneterna. Då, om inte förr, kan rökstrimma och D-loksblixt från maskinrummet förutses och sen är det godnatt.

Smörjningen av motoraxellagren är en grannlaga uppgift. Vid flitigt nyttjande är det ofrånkomligt att periodisk smörjning behövs. Samtidigt är det noga med att använda rätt kvalitet och begränsad mängd av högklassig tunn olja på ett ofta svåråtkomligt smörjställe. Men skrikande motoraxellager är ingen vacker visa och långtidsverkan av det blir kostnadsdrivande.

2011 03 03, 21:16
Tågbefällhavare

Stort tack för information och tips. :) Loket är åter hos reparatören och får förhoppningsvis den vård det behöver.

2011 03 03, 21:40
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kristian_K skrev:
Stort tack för information och tips. :) Loket är åter hos reparatören och får förhoppningsvis den vård det behöver.

Kanske oväsentligt,men vem är reparatören ,gammal Hemfosabo åren 1948-1956 :)
nidom

2011 03 03, 21:49
Tågbefällhavare

nidom skrev:
Kanske oväsentligt,men vem är reparatören ,gammal Hemfosabo åren 1948-1956 :)
nidom

Jag vet faktiskt inte, jag lämnar in det hos en hobbybutik i Stockholm som sedan skickar det vidare.

//Kristian - Hemfosabo åren 1988-2012. :)

2011 03 03, 23:38
Tågklarerare

När det gäller "lösa axellager" så var det ett konstruktionsfel (min åsikt) på en serie av Fleischmanns motorer. Lagret i ena änden var inpressat i en palstbussning som inte satt ordentligt, jag har varit med om 2-3 nya(!) lok behäftade med detta fel. Nu är konstruktionen ändrad och det är "metall" i lagerhållaren...

Även om flera av motorerna fungerade (och fungerar bra), satt bussningen så satt den, så är "underhåll" bra och kanske lite extra viktigt i det fallet med plastbussning. Släpar man efter med det så hamnar man nog i det som d680ae skriver...

Hälsar,
Anders Ö

2011 03 04, 9:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 9 inlägg ]