Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 18, 18:15

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 2027 
Författare Meddelande
Lokförare
Användarvisningsbild

Inlägg 2027
HEJ

I min värld, dryga 80 mil norr om Sundbyberg där jag inte bor, så sker sakerna inte så fort.
Det sker knappt alls, en snigel rör sig fort om man jämför med min planerade MJ-bana.

Alla pengar jag har, även dom som egentligen borde gå till att uppdatera (= köpa ny) dator, hela kläder och annat som jag egentligen behöver, men där har jag gjort nedskärningar och sparat och jagat utgifter,, allt för att försöka hinna med och köpa 10% av alla nya modeller som kommer som jag verkligen vill ha.

Egentligen så är detta en liten anekdot utan själva storyn, men jag vill liksom beskriva hela problemet så ni kan få en ungefärlig bild av hur läget ligger, så innan jag hoppar på den heta gröten tänkte jag fortsätta och tassa runt fatet en stund till först.

Bortsett avgifter man måste betala så som för TV, fast jag borde sluta, vem fläkt vill ha en kör som dyker upp på jobbet och sjunger för dig. Men bortsett det, hyra, telefon och sådant som i Sverige räknas som levnadsstandard, räknar man bort pengarna som går till det, så går resten av den lilla skärvan som är kvar i stora drag till modelltåg.
Det roliga i sammanhanget är att jag inte ens har modelltåg som huvudhobby, men man blir hela tiden tvungen och handla nu, eller vara utan sedan. Ja dyr-betala på tradera om några år är ju också en lösning.

Jag försöker leva ekonomiskt men inte snålt, jag dricker och röker inte, (pratar då om tobak och alkohol) utan det lilla lyx jag unnar mig är en sådär 3 liter cola varje dag och toapapper av siden med inflätade och trådar av guld, för vem fläkt vill köra upp sandpapper i röwa. Så lite lyx vill man ju unna sig.

När det gäller vätskeintag så brukar jag säga det att jag brukar dricka Coka Cola, Coka Cola och Coka Cola, men att det ibland hände att jag även dricker Coka Cola. Nej, budgetnedskärningar görs inte i dom 2 ärendena.

Nu har ni sett min ekonomiska situation och då förstår ni att det liten skålpund av peng jag har varje månad till nöje är inte stor.
Av den måste man sedan köpa grejer som jag vill ha men vill köpa om 3 år, men man måste handla nu, så andra saker man också vill köpa om 3 år men som man inte har råd med helt enkelt får strykas från listan, trotts att man även vill ha den saken.
Någon i detta forum skrev i en tråd om nya modeller för något år sedan att "Nu pumpar dom oss dom Gävlarna"
Undra om NMJ, Hobbytrade, Heljan med flera verkligen har frågat Lenstyrelsen om lov för att få pumpa oss stackars MJ-bröder på pengarna, för det är ju LENS-styrelsen som ordnar pumptillstånd! (höhöhö torrt gräs)

Nu grabbar, och tjejen, nu närmar jag mig min fråga. Den fråga som gör att hela detta ämne borde platsa i denna kategori.
Men vi är inte där riktig ännu. Att köpa hyllfästen och konsoler för att fästa hyllplan på väggarna och till det allt trämatrial man behöver, det kostar ju några tusen. Även fast du kan handla i omgångar under några år.
Men en tusenlapp där och en tusenlapp där för att köpa trä, det har man ju inte råd med, för då får du skippa inköp av det loket, eller dom vagnarna. Sedan ska vi inte tala om spåren, jag har knappast spår hemma och köra på, en mindre något och lägga spåren på.
För jag köper modeller istället.

Jag har 12 kvadratmeter och bygga en bana på, men inte råd och skaffa en hyllor längs väggarna för att göra en enklare rundbana.
Men jag är realistiskt och har siktet inställt, 2027 beräknar jag att jag har min första rundbana på plywood-skivor, utan landskap och köra runt på.
Så nu till min fråga, den dagen i år 2027, om jag inte stöter på ännu en Halland-sås som ska dränera mig, när jag byggt en bana längs rummets fyra väggar, men en station på ena kortsidan (370 CM lång) så undrar jag, Om man har en liten mötesstation på motsvarande motsatta vägg, då kan man väl nästan köra 2 tåg, trotts att banan är övrigt är enkelspårig. (jag lär köra digitalt när vi väl har kommit hit)
Men om man istället försöker rymma 2 stycken mötesplatser, som är smala, men rymmer hela tågens längd, Hur många tåg borde man kunna köra då, samtidigt, förmodligen i glada vänner lag med flera förare. Då har ju tågen den stora stationen och 2 mindre mötesplatser och mötas på, vilket bör i alla fall innebära 3 eller eventuellt 4 tåg som kan köra, varav minst 1 av dom kan gå i motsatt riktning.

Kommentarer och svar på frågan om antalet tåg VS antalet mötesplatser är välkomna.

Men även reflektioner och synpunkter på vägen dit, alltså grundstoryn innan jag kom till ärendet, dom är välkomna dom också.

MVH Jona

2010 02 20, 14:58
Profil ICQ WWW
Passagerare

Inlägg Re: 2027
3 liter coca-cola om dagen är för mycket! Tro mig.

Gör så att du istället för 1,5/2-litersflaskor börjar löpa 0,5-litersflaskor. Visst, du sparar inga pengar första månaden, men du vänjer kroppen vid mindre mängd Cola. När du sen har kommit ned på 1 st 1/2-litersflaska om dagen kan du gå över till 1 st 33cl-burk om dagen. Och det kan du fortsätta med.

Du sparar pengar, och kommer att ha avsevärt större chans att klara dig undan diabetes eller hjärtinfarkt innan du fyller 40.

Sen ska jag fundera på tågfrågorna en stund. :-)

2010 02 25, 20:02
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ]